XR-museo on nyt Virtuaalimuseo Muste – ja XR-kahvit ovat Mustekahvit! Lue lisää uudesta brändistä, demota Ainolaa ja tutustu Koulu-VR-projektiin.
Eläköön Virtuaalimuseo Muste!
Järjestimme keväällä 2024 nimikilpailun, johon saimme yhteensä 72 ehdotusta. Käytyään läpi asiantuntija- ja paikallisraadit sekä Kotuksen seulan, nimeksi valikoitui Virtuaalimuseo Muste. Koko tarinan sekä poimintoja ehdotuksista voit blogistamme.
Demota Ainolaa
Ellet satu olemaan harvinaisuus eli esimerkiksi Ainolan entinen tai nykyinen opas, et ole luultavasti koskaan päässyt käymään Ainolan yläkerran makuu- ja työhuoneessa. Nyt pääset! Demo fotogrammetrialla skannatuista tiloista on saatavilla verkkosivuillamme yksinkertaisena selainversiona. Julkaisemme pian blogin Virtuaali-Ainolan rakennusvaiheista, ja toiminnallisuuksilla höystetty sekä VR-laseilla toimiva versio tulee saataville myöhemmin. Ruutukaappaus työhuoneesta löytyy jutun yläosasta!
Koulu-VR:ssä hypätään säätyläisnuoren arkeen
Koulu-VR-tiimi on koossa, ja elämystä rakennetaan intensiivisesti. Se on muutaman minuutin mittainen, 7. luokan historian oppitunnilla pelattava VR-peli. Pelaaja asettuu säätyläisnuoren asemaan Suvirannassa. Peli on sidottu historian opetussuunnitelmaan, ja sen oheen laaditaan oppituntisuunnitelma ja tarvittavat oheismateriaalit.
Koulu-VR toteutetaan seuraavalla tiimillä:
- Jani Ylinen ja Saana Heikelä toteuttavat Suvirannan 3D-skannauksen. Kuten yllä olevasta ruutukaappauksesta näkyy, kuvaukset on jo tehty, ja mallin siistimisessä ollaan pitkällä.
- Maija Koivula luo käsikirjoituksen pelille. Käsikirjoitus pohjautuu historiantutkimukseen sekä alkuperäislähteisiin, joita museoidemme kokoelmissa on tuon ajan lasten arjesta.
- Ilkka Helo tekee pelin teknisen toteutuksen Virtual Dawnin luomalle alustalle. Ilkka myös koordinoi yhteistyötä eri toimijoiden välillä.
- Minna Vähäsalo on Ilkan tukena koordinoinnissa ja vastaa yleisöjen osallistamisesta.
Match XR
Tiistaina 19.11. järjestettiin Helsinki XR Centerissä Match XR -tapahtuma. Se kokoaa yhteen laajennetun todellisuuden parissa työskenteleviä Suomesta ja laajemmin. Olimme mukana tapahtumassa esittelemässä toimintaamme.
Virtuaalimuseo Muste herätti erittäin paljon mielenkiintoa runsaassa kävijäjoukossa. Testautimme tapahtumassa Ainolan ja Suvirannan VR-elämyksiä, jotka herättivät ihastusta. Erityisesti Ainolaa kehuttiin rentouttavaksi, upottavaksi ja kiehtovaksi tilaksi, jossa voisi viettää pitkäänkin tovin. Muutama kävijä kokeili myös Tivoli Sariolan jousiammuntaa, joka ilahdutti etenkin nuorempia testaajia.
Saldona Match XR:stä oli paitsi kasvanut tunnettuus myös melkoinen liuta kontakteja eri aloilta. Kansainvälistä kiinnostustakin oli – yhteistyötoiveita tuli mm. Ruotsista, Latviasta ja Italiasta.