Lue lokakuun XR-kahvit! Uutisia brändistä, Ainolan fotogrammetriasta, Koulu-VR-projektista, 360°-vierailuista ja muusta.

XR-museo on pian...

jotain muuta! Asiantuntija- ja yleisöraadit ovat nyt valinneet museon uuden nimen. Sen pohjalta olemme yhdessä Creative Day -mainostoimiston kanssa lähteneet rakentamaan museolle brändiä.

Ladataan mallinnosta Ainola_Yläkerta: 99%

Ainolan yläkertaan eivät ole päässeet kuin harvat ja valitut… mutta kohta pääsevät kaikki – virtuaalisesti! 3D-taiturimme Jani Ylinen on kesän aikana toteuttanut skannauksen Jean Sibeliuksen studiosta ja makuuhuoneesta ja tämän jälkeen herättänyt tilat henkiin fotogrammetrian keinoin. Bannerikuvasta näkyy, kuinka valokuvan tarkkuus ja 3D-mallinnos ovat sulautuneet yhteen.

Seuraavaksi lisäämme demoon elämyksiä ja toiminnallisuuksia. “Pällistelyversion” laitamme kuitenkin näytille jo tämän vuoden puolella. Laatikoita ei siellä pääse availemaan, mutta voit etsiä pölypalloja kirjahyllyn takaa tai istahtaa peilipöydän eteen ja katsella samoja maisemia kuin Sibeliuksen perhe.

Koulu-VR polkaistu käyntiin

Yläkoulun VR-elämyksen tuotanto on käynnistynyt! Koulu-VR:ää tehdään yhteistyössä Virtual Dawn -yrityksen ja Kalliomaan koulun kanssa. Elämys valmistuu kevään 2025 ITK-messuille. Elämykselle palkataan pian käsikirjoittaja.

Kouluelämyksen ensimmäiset tarinat sijoittuvat Ainolaan, ja niissä tutustutaan nuoren elämään 1900-luvun alussa. Elämyksessä hyödynnetään hankkeessa olevien museoiden sisältöjä, jotka liittyvät historian 7.-8. luokkien opetussuunnitelmiin. Laajempana teemana on niukkuuden ja hyvinvoinnin vaihtelu ja vaikutus arkeen.

360-vierailut tauolla

Olimme liian kunnianhimoisia etävierailujen sisällön suhteen… ja kaadoimme vahingossa koko 360-systeemin. Hups! Vierailut ovat poissa käytöstä sen aikaa, kun kumppanimme VReal korjaa alustaa. Päivitämme samalla vierailut uuden ilmeen mukaisiksi.

Myös sisällöt edistyvät: Jokelan tiilitehdas on saatu päätökseen ja Heikkilän kotiseutumuseo rakentuu. Testaamme myös, onnistuuko kohteissa viittomakielinen etäopastus.

Lue Rapport-artikkelit Suomen Kuvalehden välistä

Rapportin artikkelisarja on valmis. Kolmannessa eli viimeisessä osassa käsitellään sitä, kuinka virtuaalielämyksillä voi edistää osallisuutta, erityisesti opetuksessa. Seuraava artikkeli ilmestyy 4.10. verkossa ja Suomen Kuvalehden liitteessä.

Lue juttu: Kun näkee maailman gladiaattorin silmin, alkaa historian oppikirja kiinnostaa — virtuaaliset museomaailmat innostavat koululaisia

Ilmaiskurssilla testataan ja kehitetään virtuaalimuseota

Marraskuussa Tuusulan Opistossa on tarjolla virtuaalisia kokemuksia. Järjestämme ilmaiskurssin, jonka aikana testataan elämyksiämme, ideoidaan niiden jatkokehityksiä ja tehdään tulevan museon ensimmäistä näyttelyä. Kurssilla on vielä tilaa, ja ilmoittautumislinkkiä saa mielellään jakaa! Kurssi järjestetään Moniossa kahden viikonlopun tehokurssina.

Kurssin linkki: Tee virtuaalimuseostamme omannäköisesi

Kesän demot innostivat

Yleisö pääsi kokeilemaan ensimmäisiä demojamme kesän tapahtumissa. Taide- ja museokeskus Sinkan Diivoja ja kylän naisia -näyttelyssä sai tutustua tekoälyn avulla animoituihin hahmoihin ja näkymiin Keravan Vanhalla Valtatiellä 100 vuoden takaa sekä kokeilemaan jousiammuntaa Tivoli Sariolan historiallisista valokuvista mallinnetulla ampumaradalla. Väen Valkeat -tapahtumassa taas esiteltiin rautakauden rakennusten sisätiloja ja esineitä.

Kehitämme demoja eteenpäin ja lopullisia versioita pääsee kokeilemaan viimeistään kesällä 2025!

Lyhyesti

Keravan Vanhan valtatien tuotanto on tauolla. Työtä jatketaan, kun projektille on päätetty uusi tuottaja.

Uuden museon elämykset yhdistää tulevaisuudessa hubi eli 3D-virtuaalikeskus, johon tulee myös näyttely- ja tapahtumatilaa. Hubin suunnittelu on alkanut ja tuotantoa käynnistellään.

Kuvagalleria

Tämän kategorian viimeisimmät