XR-kahvit avaavat XR-museon ajankohtaiset teemat! Kuulumisia elämyksistä, viestinnästä, yleisötyöstä, rahoituksesta ja yleisestä etenemisestä.

Tervetuloa, Basil ja Kira!

XR-museohanke on kasvanut kahdella työntekijällä. XR-tuottajana on maaliskuussa aloittanut Basil Trunov, jolla on pitkä kokemus XR- ja VR-teknologian parissa muun muassa museoalalla. Viestintä- ja markkinointivastaavan rooliin hyppää Kira Vesikko, jolla on monipuolinen viestijähistoria esimerkiksi pelialalla ja Helsinki XR Centerissä.

Lisää rahoitusta, selkeyttä konseptiin, sujuvuutta hankintoihin

Hankkeen rahoitus ja vaikuttavuus vahvistuvat! Museovirasto myönsi hankkeelle 46 000 € innovatiivisten hankkeiden tukea kestävän kehityksen toimintasuunnitelman kehittämiseen. Kestävyyttä ja reilua dataa -hankkeessa tehdään kokonaiskatsaus YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin ja luodaan suunnitelma, kuinka niitä voi edistää digitaalisessa kulttuuriperintötyössä. Tulokset tukevat kestävyyden edistämistä digitaalisissa palveluissa laajemminkin.

Hankkeen EU:lta saatu rakennetuki on saanut jatkoaikaa. Avustusta voi käyttää kesäkuun 2025 loppuun saakka.

Hanketiimi on konsultti Janne Itäpiirin fasilitoinnilla selkeyttänyt XR-museon konseptia ja luonut tarkemman toteuttamissuunnitelman museon elämyksille ja rakenteelle. Konseptointi keskittyi selaimella käytettäviin elämyksiin. Seuraavaksi suunnitelmaa täydennetään ladattavilla elämyksillä, täsmennetään ja aloitetaan täytäntöönpano.

Järvenpään kaupungin hankintapalveluissa on käynnistetty dynaamisen hankintapoolin luonti XR-tuotannoille. Hankintamalli soveltuu tilanteeseen, jossa alan jatkuva muutos ja hankkeen tiukka aikataulu edellyttävät joustavaa sopimustuottajien listaa sekä jouhevia hankintapäätöksiä. 

Etävierailuissa edetty Jokelan tiilitehtaalle, VR-elämyksiä kesän näyttelyihin

Aleksis Kiven kuolinmökin etävierailu on käynyt läpi testauskierroksen. Parhaillaan mökkiin tehdään viimeisiä muutoksia ja lisäyksiä. Tällä välin tuotanto on edennyt Jokelan tiilitehtaalla, ja kohteen kuvaukset ovat valmiit. Kohteet julkaistaan keväällä Jokelan vierailun valmistuttua. Julkaisun yhteydessä otamme käyttöön tuoreet markkinointimateriaalit. Varaattehan siis somesta ja ilmoitustauluiltanne tilaa postauksille ja julisteille.

VR-tuotannot etenevät myös. Villa Kokkosen mallinnoksen prototyyppi on tutustuttavissa XR-tiimin toimistolla Järvenpään Bulevardikorttelilla. Prototyypin pohjalta luodaan muun muassa VR-elämys Järvenpään taidemuseon kesän näyttelyyn. Sinkka saa kesänäyttelyynsä niin ikään VR-elämyksen. Tuotamme yhdessä Sinkan ja Ilona Arosalon kanssa elämystä Vanhasta Valtatiestä. Lisäksi tuotamme VR-pelin, jossa voi ampua jousella 1900-luvun alun Tivoli Sariolassa.

Kumppanuuksia saavutettavuudessa ja osallisuudessa

XR-museohanke aloittaa yhteistyön Evantian kanssa saavutettavuuden lisäämiseksi. Ensimmäisessä vaiheessa kehitetään etävierailuita saavutettavammiksi viittomakielen, tekstitysten ja selkosuomen avulla. Testaamme etävierailuiden liveopastuksen tulkkaamista viittomakielellä, ja tuotamme omatoimivierailulle tekstityksiä ja viittomakielisiä käännöksiä. Etävierailuille lisätään myös selkomukautetut ohjeistukset vierailuiden käyttämisestä. Tahdomme jatkossa laajentaa palveluidemme saavutettavuutta mahdollisimman laajalle, ja saavutettavuusyhteistyömme Evantian ja muiden toimijoiden kanssa kasvaa ja monipuolistuu.

XR-museohanke osallistui Tuusulan Oppimisen foorumiin, joka oli kunnan opettajien VESO-päivä. Tapasimme laajasti opettajia ja muita alalla työskenteleviä. Kummikouluyhteistyöstä sovittiin joidenkin rehtorien ja opettajien kanssa. Pilotoimme myös kansalaisopistopohjaista testaus-/yhteiskehittämisryhmää sekä nuorten ja ikäihmisten kohtaamiseen perustuvaa elämysten viemistä esimerkiksi palvelukoteihin. Saatte näistä lisätietoa seuraavilla XR-kahveilla. Kummikouluja ja -luokkia/-ryhmiä tarvittaisiin myös muista kunnista. Meille saa vinkata vastaavista tapahtumista tai hyvistä opetusalan kontakteista. 😊

Nimikilpailu käynnistymässä, uutiskirje on pian täällä

XR-museo tarvitsee yleisöä puhuttelevan nimen. Siksi lanseeraamme huhtikuussa yleisölle nimikilpailun. Lanseeraus tapahtuu sekä tapahtumissa että mediakampanjan kautta. Kilpailu alkaa ehdotusten keräämisellä yleisöltä. Tämän jälkeen tehdään esikarsinta, jossa karsitaan joukosta museolle sopimattomat nimet. Varsinaisen päätöksen tekee ammattilaisraati, joka nimitetään lähiaikoina. Raadissa on edustusta muun muassa hankkeessa mukana olevista toimijoista ja alueen asukkaista. Uusi nimi on määrä ottaa käyttöön syksyyn mennessä. Samalla päivitetään virtuaalimuseon brändi.

Huhtikuussa julkaistaan myös aiherahoitettu artikkeli XR-museohankkeesta. Juttu julkaistaan Rapportin liitteessä Suomen Kuvalehden välissä sekä verkossa. Rapport tekee tähän liittyen somemarkkinointia. Myöhemmin tänä vuonna julkaistaan vielä kaksi muuta juttua sarjassa. Ensimmäinen artikkeli esittelee hankkeen, ja seuraavissa käsitellään muun muassa oppimiseen ja osallisuuteen liittyviä teemoja.

Uutiskirjepalveluiden vertailu on tehty. Uutiskirjeen palveluntarjoajaksi on valittu kotimainen Cardu Mailer, joka vastasi tietosuoja- ja hintakriteereitämme ja oli verrokkejaan tehokkaammin käytettävä. Cardu Mailerin fyysiset palvelimet sijaitsevat Irlannissa. Käytämme Cardu Maileriä myös kuukausikirjeiden ja muiden sisäisten massapostien lähettämiseen sekä kontaktinhallintaan. Päivitämme pian nettisivuillemme uudet tiedot tietosuojasta sekä uudet uutiskirjeen tilauslomakkeet. Tähän mennessä saamamme tilaustiedot siirretään Cardu Mailerin tietokantaan ja tiedot tuhotaan muualta. Ensimmäinen yleisön uutiskirje lähetetään maalis-huhtikuun vaiheessa.

Tämän kategorian viimeisimmät